29‏/08‏/2009

حوار مصرى جدا






السيد فاهم يواسى عوضين: مش المهم انها مستورة وبتنام متعشى.
عوضين بسعادة: تقدر تقول متغدى ومتعشى فى آن واحد.
السيد فاهم:
مش فاهم!!
عوضين:
أصل أنا وأم العيال قررنا وحفاظا على الميزانية العامة دمج وجبتين فى وجبة واحدة يعنى بنمسك العصايا من النص نتغدى ونتعشى الساعة 7 مساءا.
السيد فاهم:
طيب الحمدالله انت هتنهب غيرك بيدمج وجبات 3 ايام مع بعض واقنع عيالة ان الاسبوع 4 ايام بس، وبعدين مش انت بيتقفل عليك باب بليل تبقى الحياة زى الفل.
عوضين: انت بتقول فيها وحياتك الباب بس هو اللى موجود دلوقتى.
السيد فاهم:
مش فاهم!!
عوضين:
أنت متعرفش مش العمارة كلها وقعت والباب بس هو اللى لسة صامد فبنقفله.
السيد فاهم:
بتقفله على ايه؟!!
عوضين:
بقفله على لسانى عشان متكلمش.
السيد فاهم:
يخرب عقلك يا عوضين لسه عارف تنكت.
عوضين:
ديه مش نكت ده الحل اللى اتبعته أنا وأم العيال والعيال مش لاقى حاجة تاكلها كل فى نفسك.
السيد فاهم:
أنت ليه بتقول كدة ما أنت زى الفل اهو.
عوضين:
أنت من ساعتها عمال تقولى عوضين عوضين أنا مبقتش عوضين أنا بقيت عوض.
السيد فاهم:
مش فاهم!!
عوضين:
أنا أصلى دخلت اعمل عملية استئصال زايدة فالدكاترة الله يكرمهم استأصلوا عوض من الاثنين ولما سألتهم قالوا لى الله يعوض عليك، ومن إنهاردة بقى اسمى عوض مش عوضين.

والى السادة المستمعين والمشاهدين والقراء المتابعين لبرنامج حوار مصرى جدا، الحوار ده صناعة مصرية 100% ماركة الله يعوض عليكوا، وأن كنت من هواة التسجيلات فمن المقرر أن يتم بثه مباشرة كل يوم إلى أجل غير مسمى، وسؤال الحلقة إلى متى سيظل السيد فاهم مش فاهم مش سامع مش شايف مش حاسس؟
لإرسال إجابتكم أو أسئلتكم أو تعليقاتكم عنوانا البريدى 7 ص ب ولسه الأمل موجود.


الموضوع ده اتنشر لى على موقع جريدة اليوم السابع من سنة لكن طبعا الله يرحمه زى باقى اخواته

هناك تعليقان (2):

  1. اكيد الاستاذ فاهم لو كان فاهم مكنتيش انتي كتبتي المقالة دي
    - اما عوضين اقصد "عوض" لو كان فاهم حقوقة وواجباتة مع المسئول ووضع ضوابط وحدود لها لما كان هذا حالة
    - اما انتي ككاتبة لو تعرفي ما سر فقر الشعب وظلم المسئولين " انا اعرف " السر في ان الشعب يجب ان يكون فقيرا لان الفقراء يدخلون الجنة- عادل امام
    - واخيرا يكفينا اننا عيشين في سلام فلا حروب ولادمار اية بقي يعني شوية ضغط وسرقة وظلم من اخوك المسئول
    متهيقلي اتعودنا علي كدا ...صح

    ردحذف
  2. هههههههههههه حلوة أن لازم الشعب يكون فقير عشان يدخل الجنة.. بس هل يا ترى الاغنياء مش هيدخلوا .. هو ده بقى اللى يغيظ أن لو الفقير دخل ولاقى اعنياء هناك ممكن يموت من الغيظ

    ردحذف